Bij een internationaal opererend, sterk groeiend consultancybedrijf met veel ambitie en kansen, begeleiden we al een aantal jaren de partners. De ontmoetingen gaan inmiddels over alle aspecten van het kantoor: de strategie, de executie ervan, ieders individuele bijdrage aan die uitvoering en ook over de organisatorische en financiële impact die de ontwikkelingen hebben.
Op partner-niveau denken wij mee over de ideale aansturing van het bedrijf, bijvoorbeeld over de vraag hoe je ruimte creëert voor nieuwe partners. Binnen het bedrijf hebben we organisatie-scans gehouden: na interviews met alle medewerkers hielpen we een ‘organisatie-foto’ te maken. De bevindingen zijn vertaald in een organisatieplan dat stapsgewijs is uitgevoerd.
De sterke groei van het kantoor leidde tot allerlei groeipijnen. Daarbij speelden vragen als: Hoe pas je nieuwe medewerkers goed in? Hoe veranderen de bestaande rollen en groepen? Hoe ga je als partner hiermee om? Wat betekent dat voor de cashflow? Wat kies je om toch te doen, terwijl het financieel niet goed uitkomt?
Voor de internationale groei is de organisatiecoach gevraagd om de internationale partners bij hun groeivragen te begeleiden. De organisatiecoach is hier dus individuele coach van partners en van een aantal medewerkers. Daarnaast pakt hij ook organisatievragen op en komt met concreet advies en aanpak.
Een organisatie die zo in ontwikkeling is heeft veel organisatievragen. De organisatiecoach heeft een vertrouwde positie bij iedereen in het bedrijf en is in staat om zich gemakkelijk tussen de lagen van het bedrijf te bewegen.
Uiteraard is vertrouwelijkheid cruciaal: zowel naar de partners individueel en als groep, alsook naar de gecoachte medewerkers. Een scherp oog, op basis van jarenlange ervaring, voor die vertrouwelijkheid is een basisconditie om deze bijdragen te kunnen blijven bieden. De meerwaarde wordt dan overduidelijk: als organisatiecoach ken je het bedrijf en de cultuur steeds beter en je ondersteuning wordt maatwerk.